Αυτές τις μέρες, παίζαμε με την κόρη μου, με κάτι καταπληκτικά τουβλάκια της Haba, τα Haba Building Blocks.
Ήταν μια εξαιρετική δραστηριότητα.
Ένα από τα καλύτερα πυργάκια που φτιάξαμε φροντίσαμε να έχει και περίδεση (σενάζ)!!! που λειτουργούσε (!!!) ενώ για να γίνεται κατανοητή η στατική λειτουργία της κατασκευής που φτιάχναμε, πάντα άφηνα την κόρη μου να το γκρεμίζει.
Αυτό το παιχνίδι, ήταν καταπληκτικό και μου έδινε την εντύπωση ότι ασκούσε στην κόρη μου στατική αντίληψη. Και επειδή έχω σε μεγάλη εκτίμηση τη στατική σκέψη, μου άρεσε ακόμα πιο πολύ.
Μετά από λίγη ώρα, είδα ότι δεν ταίριαζαν με τα Haba και ότι αυτά τα τρίγωνα ήταν κάτι διαφορετικό.
Τα τρίγωνα αυτά είναι MDF του οποίου οι επιφάνειες κοπής (δηλαδή οι ακμές τους) είναι-κάπως αδρές αφού ήταν αδούλευτες. Εκτός της μορφής τους όμως, δεν ταίριαζαν καθόλου με τα τέλεια φινιρισμένα Haba μας.
Λόγω της διαφορετικότητάς τους προβληματιζόμουν σχετικά με το πως θα μπορούσαν να στηθούν αυτά σε ένα δομικό σύστημα μόνα τους.
Και άρχισα να τα στήνω. Άρχισα δηλαδή να "τριγωνίζω".
Το δομικό στοιχείο που βγήκε κατ' αρχήν είναι κάτι σαν τετράγωνο, (δηλαδή με δύο τρίγωνα δημιουργείται κάτι σαν ένα μάλλον ασταθές τετράγωνο) αλλά κι αυτό δεν είναι μονοσήμαντο (βλ. στοιχείο 1 στην αριστερή φωτογραφία).
Μπορεί το τρίγωνο να στηθεί ως αντιστήριξη (βλ. στοιχείο 2 στην αριστερή φωτογραφία), ανάποδα (ως ελαφριά φόρτιση) (βλ. στοιχείο 3 στην αριστερή φωτογραφία) ή ακόμα-ακόμα μεταξύ των κορυφών δύο άλλων τριγώνων, ως διάσπαση αυτής της (ας πούμε) κανονικότητας (βλ. στοιχείο 4 στη δεξιά φωτογραφία).
Αν τώρα τα Haba περιγράφουν τη στατική λειτουργία και μας βοηθούν να κατανοήσουμε το τι σημαίνει ισορροπία και τι σημαίνει μεταφορά των δυνάμεων, με τους τριγωνισμούς περιγράφεται το τι σημαίνει διάτμηση και τι σημαίνει τριβή.
Επίσης, ενώ τα Haba μας, μας μετέφεραν τις δυνάμεις πάντα σε κατακόρυφους και οριζόντιους άξονες, εδώ η μεταφορά των δυνάμεων γίνεται με κριτήριο την αντοχή των "λοξών" διεπιφάνειών.
Με τούτα και με κείνα, προκύπτει ένα ενδιαφέρον αλλά μάλλον ευαίσθητο και μάλλον ασταθές δομικό σύστημα, από μια πολυπαραμετρική (αν υπάρχει τέτοιος όρος) ισορροπία.
Ποιους μπορεί να αφορά αυτό:
Δεν μπορώ να προσδιορίσω για ποιες ηλικίες μπορεί να είναι αυτό το παιχνίδι. Είχα την εντύπωση ότι (λόγω του βαθμού δυσκολίας) θα εκνεύριζε την τετράχρονη κόρη μου με την οποία το παίζαμε, αλλά για κάποιον λόγο της άρεσε πολύ.
Πάντως αυτή την ηλικία θα την έβαζα ως κάτω όριο.
Υ.Γ.
Βλ. και άλλα πρωτότυπα παιχνίδια
Ήταν μια εξαιρετική δραστηριότητα.
Ένα από τα καλύτερα πυργάκια που φτιάξαμε φροντίσαμε να έχει και περίδεση (σενάζ)!!! που λειτουργούσε (!!!) ενώ για να γίνεται κατανοητή η στατική λειτουργία της κατασκευής που φτιάχναμε, πάντα άφηνα την κόρη μου να το γκρεμίζει.
Αυτό το παιχνίδι, ήταν καταπληκτικό και μου έδινε την εντύπωση ότι ασκούσε στην κόρη μου στατική αντίληψη. Και επειδή έχω σε μεγάλη εκτίμηση τη στατική σκέψη, μου άρεσε ακόμα πιο πολύ.
Από παλαιότερες δουλειές μου, μου είχαν περισσέψει αυτά τα ισοσκελή ορθογώνια τρίγωνα που τα πήρα στο σπίτι και σκεφτόμουνα πως θα τα συνθέσω για να έχω ακόμα περισσότερα Haba.
Μετά από λίγη ώρα, είδα ότι δεν ταίριαζαν με τα Haba και ότι αυτά τα τρίγωνα ήταν κάτι διαφορετικό.
Τα τρίγωνα αυτά είναι MDF του οποίου οι επιφάνειες κοπής (δηλαδή οι ακμές τους) είναι-κάπως αδρές αφού ήταν αδούλευτες. Εκτός της μορφής τους όμως, δεν ταίριαζαν καθόλου με τα τέλεια φινιρισμένα Haba μας.
Λόγω της διαφορετικότητάς τους προβληματιζόμουν σχετικά με το πως θα μπορούσαν να στηθούν αυτά σε ένα δομικό σύστημα μόνα τους.
Και άρχισα να τα στήνω. Άρχισα δηλαδή να "τριγωνίζω".
Το δομικό στοιχείο που βγήκε κατ' αρχήν είναι κάτι σαν τετράγωνο, (δηλαδή με δύο τρίγωνα δημιουργείται κάτι σαν ένα μάλλον ασταθές τετράγωνο) αλλά κι αυτό δεν είναι μονοσήμαντο (βλ. στοιχείο 1 στην αριστερή φωτογραφία).
Μπορεί το τρίγωνο να στηθεί ως αντιστήριξη (βλ. στοιχείο 2 στην αριστερή φωτογραφία), ανάποδα (ως ελαφριά φόρτιση) (βλ. στοιχείο 3 στην αριστερή φωτογραφία) ή ακόμα-ακόμα μεταξύ των κορυφών δύο άλλων τριγώνων, ως διάσπαση αυτής της (ας πούμε) κανονικότητας (βλ. στοιχείο 4 στη δεξιά φωτογραφία).
Αν τώρα τα Haba περιγράφουν τη στατική λειτουργία και μας βοηθούν να κατανοήσουμε το τι σημαίνει ισορροπία και τι σημαίνει μεταφορά των δυνάμεων, με τους τριγωνισμούς περιγράφεται το τι σημαίνει διάτμηση και τι σημαίνει τριβή.
Επίσης, ενώ τα Haba μας, μας μετέφεραν τις δυνάμεις πάντα σε κατακόρυφους και οριζόντιους άξονες, εδώ η μεταφορά των δυνάμεων γίνεται με κριτήριο την αντοχή των "λοξών" διεπιφάνειών.
Με τούτα και με κείνα, προκύπτει ένα ενδιαφέρον αλλά μάλλον ευαίσθητο και μάλλον ασταθές δομικό σύστημα, από μια πολυπαραμετρική (αν υπάρχει τέτοιος όρος) ισορροπία.
Ποιους μπορεί να αφορά αυτό:
Δεν μπορώ να προσδιορίσω για ποιες ηλικίες μπορεί να είναι αυτό το παιχνίδι. Είχα την εντύπωση ότι (λόγω του βαθμού δυσκολίας) θα εκνεύριζε την τετράχρονη κόρη μου με την οποία το παίζαμε, αλλά για κάποιον λόγο της άρεσε πολύ.
Πάντως αυτή την ηλικία θα την έβαζα ως κάτω όριο.
Υ.Γ.
Βλ. και άλλα πρωτότυπα παιχνίδια